Home |  Consumentenservice |  FAQ

FAQ

Hieronder vind je de antwoorden op veel gestelde vragen over de verzorging en het gebruik van Krups producten.

Filter op categorie

ESPRESSO VOLAUTOMATEN

Kan ik de koffiemachine aanpassen aan de hardheid van het water in mijn woonplaats?

Ja, de volautomatische espressomachines van Krups zijn in de fabriek ingesteld op waterhardheid 3. Om de hardheid van het water in uw regio te weten te komen (0 = heel zacht, 1 = zacht, 2 = beetje hard, 3 = hard, 4 = heel hard), dompel je een van de papieren test-strips die bij je apparaat worden geleverd, gedurende een seconde in het water. Wacht vervolgens een minuut en lees het resultaat af. Je kunt ook contact opnemen met je waterleverancier. Je kunt de machine ook instellen op de waterhardheid in jouw regio. Zie hiervoor de handleiding.

Hoe kan ik mijn espressomachine ontkalken?

De machine waarschuwt je wanneer het apparaat ontkalkt dient te worden. Wij raden je aan om het ontkalkingsproduct van Krups (ref. F054) te gebruiken door deze toe te voegen aan het water. Deze accessoire bevat naast twee zakjes ontkalkingsmiddel, een test-strip om de waterhardheid te meten. Hiermee kun je te weten komen hoe vaak je je machine bij normaal gebruik moet ontkalken. Volg voor het ontkalken van je machine de instructies in de bijgeleverde gebruiksaanwijzing op, omdat de methode afhangt van het type machine dat je hebt. Dit proces duurt ongeveer 22 minuten. Tijdens het proces zijn er momenten dat er geen actie waarneembaar is. Het is belangrijk dat je het apparaat tussentijds niet uitschakelt tot het moment dat het display een nieuwe handeling aangeeft.

Hoe kan ik het koffiecircuit van mijn espressomachine reinigen?

De machine geeft automatisch een melding als de machine gereinigd dient te worden. Voer de reiniging hierna zo snel mogelijk uit. Doorloop alle stappen zoals aangegeven op het display van de machine en gebruik voor de reiniging het speciale Krups reinigingstablet (ref. XS3000). Dit proces duurt ongeveer 20 minuten. Tijdens het proces zijn er momenten dat er geen actie waarneembaar is. Het is belangrijk dat je het apparaat tussentijds niet uitschakelt tot het moment dat het display een nieuwe handeling aangeeft.

Hoe vaak dien ik mijn koffiemachine te spoelen?

Wij raden aan om de machine elke dag te spoelen na je laatste kop koffie (zie hiervoor de handleiding). Wij adviseren tevens om de machine na langere tijd niet gebruikt te hebben (bijv. weekendje weg), eerst een bak koffie te zetten die je niet zelf opdrinkt. Hiermee heb je direct de machine gespoeld en is hij klaar voor een nieuwe verse kop koffie.

Hoe blijft mijn machine schoon na gebruik van melk?

Vanuit hygiënisch oogpunt is het belangrijk dat je het cappuccino-systeem na elk gebruik spoelt. Spoel de machine na elke cappuccino en reinig regelmatig het cappuccino-systeem volgens de instructies van de handleiding. Mocht je niet tevreden zijn over het resultaat van het opschuimen, dan raden wij je aan om alle losse onderdelen van het cappuccino-systeem ongeveer een half uur in een bakje met zeepsop te leggen.

Wat moet ik doen als tijdens een cyclus de stroom uitvalt?

Het apparaat voert automatisch een reset uit wanneer er weer stroom is en is daarna klaar voor een nieuwe cyclus.

Wanneer moet het Claris Aqua filter worden vervangen?

Op de meeste apparaten verschijnt een boodschap wanneer het Claris Aqua filter moet worden vervangen. Het filter moet ongeveer om de 50 liter water of minstens om de
2 maanden worden vervangen. Stel de hardheid van het water op 0 in als je een Claris-filter gebruikt.

Waarom kan ik het reinigings- of ontkalkingsprogramma niet zelf starten?

In principe geeft de machine zelf aan wanneer het nodig is om deze programma’s uit te voeren.

Waarom komt er geen stoom uit het stoompijpje?

Controleer of het stoompijpje is verstopt. Schakel het apparaat uit en laat het afkoelen. Reinig het stoompijpje en gebruik de meegeleverde naald om alle openingen van het stoompijpje vrij te maken. Verwijder het Claris-filter.

Waarom maakt het apparaat geen koffie?

Er is een storing opgetreden tijdens de bereiding of je hebt de machine handmatig gestopt.
Het apparaat is automatisch gereset en is klaar voor een nieuwe cyclus.

Waarom kan het reinigings- of ontkalkingsprogramma niet worden gestart?

Deze programma´s kunnen pas gestart worden als het apparaat hiervoor een melding geeft (lampje "clean" of "calc" brandt). Dit geldt alleen voor de machines met een LCD-display.

Waarom loopt de koffie zo traag door?

Draai de knop voor de selectie van de maalfijnheid tijdens het malen naar rechts om een grovere maling te verkrijgen (kan afhankelijk zijn van het type koffie dat je gebruikt).

Waarom verschijnt de waarschuwing voor koffiedik?

Verwijder de koffiedikopvangbak en zorg ervoor dat deze volledig leeg is. Wacht vervolgens 8 seconden en plaats het terug. Controleer of de opvangbak goed op zijn plaats zit.

Waarom schakelt mijn koffiemachine uit als ik een kopje koffie wil zetten?

Het is mogelijk dat de machine moet worden ontkalkt.

Waarom loopt de koffie traag door en maakt de machine lawaai?

Het is mogelijk dat de machine moet worden ontkalkt.

Hoe komt het dat de machine een vreemd geluid maakt tijdens het malen?

Er kan zich een vreemd voorwerp in het bonenreservoir bevinden. Haal het voorwerp eruit door het reservoir leeg te maken. Gebruik hiervoor eventueel een stofzuiger. Vul het reservoir weer met bonen en doe weer een poging om koffie te zetten. Mocht het probleem hiermee niet zijn opgelost, dan raden wij aan contact op te nemen met de klantenservice van Krups.

Waarom is de koffie te licht of niet sterk genoeg?

Controleer of er voldoende koffiebonen in het bonenreservoir zitten en of deze goed doorlopen. Gebruik geen vette bonen, gekarameliseerde bonen of gearomatiseerde koffiebonen. Dit soort bonen loopt namelijk niet goed door naar het maalwerk. Indien je zeer sterke koffie wenst, raden wij aan twee kleine kopjes koffie achterelkaar te zetten.

Kan ik de koffietemperatuur instellen?

Ja, je kunt de koffietemperatuur op drie niveaus instellen. Stel de temperatuur in op het hoogste niveau (zie hiervoor de handleiding). Indien de temperatuur nog niet naar wens is, raden wij u aan de kopjes te verwarmen door ze met heet water te spoelen zodat de koffie minder afkoelt dan wanneer het in koude kopjes loopt. De kwaliteit van je kopje koffie zal hierdoor nog beter zijn.

Hoe kan ik de maalfijnheid van de koffie regelen?

Om de maalfijnheid van je koffie in te stellen, moet je eenvoudigweg aan de knop draaien terwijl de koffiemolen maalt (wacht tot de molen lawaai begint te maken en er nog geen koffie uitkomt). Zie hiervoor de handleiding van de machine (indien van toepassing).

Waarom is de koffie te sterk?

Wijzig de stand van de gemalen koffie.

Waarom krijg ik de melding “waterreservoir vullen”?

Controleer het waterniveau en of het reservoir goed in het apparaat zit. Controleer of de vlotter op de bodem van het reservoir vrij kan bewegen. Spoel eventueel het reservoir en ontkalk het.

Wat moet ik doen voor het eerste gebruik?

- Het apparaat moet aan de waterhardheid van je regio worden aangepast. Om de waterhardheid te bepalen, gebruik je de meegeleverde test-strip of je neemt contact op met je waterleidingsmaatschappij.
- Om de smaak en de levensduur van de machine te optimaliseren, raden wij aan om het Claris Aqua filter te gebruiken. Schroef het filter op de bodem van het reservoir en ga verder met de instellingen.
- Steek de stekker in het stopcontact, maar schakel het apparaat nog niet in.
- Open het onderhoudsklepje.
- Stel het apparaat volgens de waterhardheid in.
- Stel de koffietemperatuur in.
- Stel de automatische stroomonderbreking in.
- Sluit het onderhoudsklepje.
- Neem het waterreservoir uit het apparaat, vul het en plaats het terug.
- Doe koffie in het koffierboneneservoir.
- Spoel het koffiecircuit.
- Stel de maalfijnheid van de koffie in.

Welk type koffie moet ik gebruiken?

Gebruik alléén koffiebonen. Doe nooit gemalen koffie in het koffiebonenreservoir.
Wij raden aan om koffiebonen van goede kwaliteit te gebruiken zodat de conische metalen maalschijven van de ingebouwde koffiemolen langer meegaan. Gebruik geen vette bonen, gekarameliseerde bonen of gearomatiseerde koffiebonen. Dit soort bonen loopt namelijk niet goed door naar het maalwerk.

Welk type water moet ik gebruiken?

Er mag alleen kraanwater worden gebruikt. Vul het reservoir niet met warm water, mineraalwater, melk of een andere vloeistof. Als je het apparaat inschakelt wanneer het waterreservoir ontbreekt of onvoldoende is gevuld, dan gaat het lampje "reservoir vullen" branden en is espresso of koffie bereiden tijdelijk onmogelijk.

De melk in de melkcontainer schuimt niet goed op. Hoe kan ik dit oplossen?

Controleer of de knop op de melkcontainer op de juiste stand staat. Mocht het probleem hiermee niet zijn opgelost, dan raden wij aan om het cappuccino-systeem te reinigen. Zie hiervoor de handleiding.

Waarom kan de regelknop van de maalfijnheid maar moeilijk worden gedraaid?

Draai de regelknop alleen tijdens het malen.

Wanneer moet het Claris Aqua filter worden vervangen?

Indien je een Krups esspresso-volautomaat hebt met een LCD-display, dan verschijnt er op het apparaat een boodschap wanneer het Claris Aqua filter moet worden vervangen. Het filter moet ongeveer om de 50 liter water of om de 2 maanden worden vervangen. Stel de hardheid van het water op 0 in als je een Claris-filter gebruikt. Indien je een volautomaat hebt zonder LCD-display, dan dien je het Claris Aqua filter om de 2 maanden te vervangen (voor je gemak kun je met de “deksel” van het filter de einddatum instellen).

Waarom blijf ik de melding “koffiedikopvangbak legen” krijgen als ik de opvangbak al heb geleegd?

Verwijder de opvangbak en de koffielade (NB: niet elke machine heeft een koffielade). Wacht 8 seconden en plaats de opvangbak en koffielade terug. De machine heeft deze tijd nodig om te controleren of de gebruiker de opvangbak werkelijk leegt. Controleer of de opvangbak goed op zijn plaats zit. Het kan zijn dat de opvangbak niet volledig vol is wanneer de machine aangeeft dat deze geleegd moet worden. Hierdoor worden technische problemen vermeden als de opvangbak niet regelmatig wordt geleegd.

Kan ik gemalen koffie gebruiken in een machine voor koffiebonen of koffiebonen in een machine voor gemalen koffie?

Nee, de apparaten zijn hiervoor speciaal ontworpen. Als je je van koffie vergist, gebruik dan een stofzuiger om de koffie weg te zuigen en vervang het door de juiste soort koffie.

Wat moet ik doen als het programma storingen heeft?

De meeste storingen worden verholpen door de stekker van het apparaat gedurende
1 minuut los te koppelen en het apparaat dan opnieuw aan te sluiten.

Waarvoor wordt het Claris-filter gebruikt?

Het filter zorgt ervoor dat de machine langer meegaat. Het water wordt hiermee gefilterd en het filter vangt deeltjes op die de machine kunnen beschadigen.

De machine geeft een foutcode, wat moet ik doen?

Zet de machine 20 sec uit en verwijder het Claris-filter. Zet de machine opnieuw aan en volg eventueel de aanwijzingen. Gebruik de machine weer op de normale wijze. Indien je nu geen foutmelding meer krijgt, raden wij aan het Claris-filter te vervangen door een nieuwe filter. Als het probleem hiermee niet wordt verholpen, neem dan contact op met de klantenservice.

Mag ik mijn volautomatische machine openen?

Nee! Als je de machine opent, vervalt elke aanspraak op garantie. De machine mag om veiligheidsredenen niet worden geopend. De Krups volautomatische koffiemachines zijn zo ontwikkeld dat deze uiterst eenvoudig te onderhouden zijn (zie de instructies voor reinigen en ontkalken).

Waarom moet ik het Claris-filter elke 2 maanden vervangen?

Krups raadt aan om het filter elke twee maanden* te vervangen om de kwaliteit van je koffie te behouden:
- Aroma´s blijven intact, dag in dag uit
- De koffie heeft steeds de juiste temperatuur en je machine is door het filter beschermd tegen kalk
*bij normaal gebruik van de koffiemachine.

Welke koffiemachines van Krups kunnen met het Claris-filter worden uitgerust?

Het filter is ontworpen voor meer dan 150 koffiemachines van Krups (espressomachine, automatische espressomachine en espresso-koffiezetapparaat). Raadpleeg in geval van twijfel de gebruiksaanwijzing van jouw Krups-koffiemachine of ga naar de officiële site voor accessoires van het merk Krups.

Hoe kan ik aanspraak maken op het extra jaar garantie voor mijn Krups Quattro Force volautomaat?

De Krups Quattro Force espresso-volautomaten hebben een jaar extra fabrieksgarantie en worden voor de periode van 3 jaar (in plaats van 2 jaar) door Krups gegarandeerd tegen elke fabricagefout. Deze 3-jarige garantie geldt uitsluitend voor de volgende artikelnummers: EA82FD, EA82FE, EA82F8, EA860E en EA880E. Hiervoor is geen speciale registratie nodig. Aanspraak maken op de drie jaar garantie kan eenvoudig door het tonen van de kassabon waarop de aankoopdatum duidelijk wordt vermeld.